Pregătire practică

Pregătirea practică – partea cea mai frumoasă şi cea mai complexă a şcolii de şoferi. …
Etapele Pregătirii Practice
Pregătirea practică este fără îndoială partea cea mai frumoasă şi cea mai complexă a şcolii de şoferi. Presupune exerciţiu, înseamnă formarea corectă a deprinderilor şi a îndemânării, a atitudinii, a reflexelor, a responsabilităţii viitorilor şoferi.
Instruirea cursantului, de la contactul cu cu autovehiculul de şcoală până la obţinerea capacităţilor de a-l manevra, se face în câţiva paşi obligatorii şi bine definiţi.

Simpla enumerare a acestor etape de pregătire, fiecare cu capitolele şi sub capitolele aferente, conduce spre ideea că 30 de ore de curs nu sunt suficiente pentru a ne atinge obiectivul principal, obţinerea permisului de conducere.
Numai că, la o analiză un pic atentă, lucrurile nu stau chiar aşa.
Programa, aşa stufoasă cum pare, suprapune cerinţe practice peste cerinţe teoretice. Şi atunci, cu cât elevul stăpâneşte mai bine teoria privind manevrele şi diverse situaţii din trafic cu atât instructorul va folosi mai puţin timp pentru a exemplifica şi mai mult pentru a exersa.
Acolo unde cursantul poate ( şi trebuie ) să acopere singur noţiuni teoretice, profesorul va aplica mai uşor aceste noţiuni în practică, urmând să se concentreze mai mult asupa acelor aspecte pe care elevul nu are cum să le stăpânească : orientarea privirii, atenţie, concentrare, gesturi, comunicarea cu alţi participanţi la trafic, tehnici de execuţie, noţiuni de mecanică, etc.
Astfel, printr-o bună colaborare elev-profesor, durata cursului practic poate fi menţinută spre minimul de ore impus, cu rezultatele dorite. Dacă nu, materia poate părea lungă, obositoare, plictisitoare.
Iar proba practică din cadrul examinării auto, infernală!
ETAPA 1. MANEVRAREA AUTOVEHICULULUI IN VITEZA LENTA, IN TRAFIC REDUS SAU NUL
1.Cunoasterea autovehiculului;
Prezentarea generala a autovehiculului:
•– postul de conducere,parbriz,geamuri laterale,luneta,oglinzi;
•– motor;
•– transmisie;
•– echipament de franare;
•– echipament de directie;
•– echipament de rulare;
•– dispozitive de iluminare si avertizare luminoasa;
•– dispozitive de siguranta.
Prezentarea panoului de bord;
Prezentarea comenzilor, a rolului si influentei acestora asupra functionarii autovehiculului:
•-volan, pedale, shimbator de viteze,frana de mana, comenzile blocului de lumini, stergatoare de parbriz, claxon;
2. Instalarea la volan:
•– precautii la urcarea in autovehicul ; deschiderea si inchiderea portierelor;
•– reglarea scaunului ;
•– reglarea si fixarea oglinzilor;
•– reglarea si fixarea centurii de siguranta;
3. Pornirea:
•– pornirea motorului;
•– pornirea dispozitivelor de iluminare,climatizare si de imbunatatire a vizibilitatii;
•– asigurarea ca manevra de pornire se poate desfasura in deplina siguranta, inclusiv daca exista spatiu suficient pentru efectuarea manevrei;
•– semnalizarea intentiei de pornire;
•– cuplarea in prima treapta de viteza, slabirea franei de ajutor , pornirea de pe loc, mentinerea autovehiculului in pozitie corecta de mers; schimbarea in trepte superioare de viteza;
4. Oprirea;
•– asigurarea ca manevra de oprire se poate efectua in conditii de maxima siguranta, inclusiv daca exista spatiu suficient pentru efectuarea manevrei;
•– semnalizarea intentiei de oprire;
•– reducerea vitezei de deplasare, prin shimbarea vitezelor in trepte inferioare;
•– actionarea franei de serviciu;
•– actionarea consecutive a franei de serviciu si a ambreiajului, atunci cand autovehiculul se afla in situatia de a fi oprit, la punctual stabilit;
•– decuplarea cutiei de viteze, actionarea franei de ajutor, oprirea dispozitivelor de iluminare,semnalizare, etc;
•– oprirea motorului;
•– asigurarea autovehiculului,precautii la coborare si la parasirea autovehiculului;
5. Avertizarea participantilor la trafic;
•– avertizarea sonora: claxonul;
•– avertizarea luminoasa: faruri, semnalizare, lumini de avarie, lumina rosie de stop;
•cand si cum se face avertizarea sonora si/sau luminoasa;
6. Manevrarea autovehiculului;
•– privirea si atentia in timpul manevrelor;
•– mentinerea volanului in linie dreapta;
•– manevrarea volanului fara deplasarea mainilor de pe el;
•– rotirea volanului prin deplasarea usoara a mainilor;
•– rotirea volanului prin suprapunerea mainilor;
•– dozarea acceleratiei; corelarea acceleratie-ambreiaj;
•– manevrarea schimbatorului de viteza;
•– schimbarea treptelor de viteza in ordine crescatoare si descrescatoare;
•– selectarea treptei de viteza convenabila;
•– utilizarea franei de motor;
•– dozarea franei;
•– controlul directiei in timpul schimbarii treptelor de viteza si/sau in timpul manevrarii altor comenzi;
•– manevra de mers inapoi : in aliniament si in curba;
•– privirea,atentia si pozitia corpului in timpul manevrei de mers inapoi;
•– manevrarea autovehiculului in rampa, palier si panta;
•– gararea cu fata, gararea cu spatele, parcarea laterala;
•– manevra de intoarcere : una , trei sau mai multe miscari;
ETAPA 2; POZITIA IN TRAFIC, TRAVERSAREA UNEI INTERSECTII, SCHIMBAREA DIRECTIEI DE MERS
7. Cunoastera si respectarea regulilor de circulatie si a semnalizarii rutiere;
Intersectiile:
a) dirijate;
b) nedirijate;
– semnalele agentului de circulatie;
– observarea, intelegerea si respectarea semnalizarii orizontale ( marcajele) si verticale (indicatoarele), pentru :
•a) respectarea regulilor de prioritate;
•b) alegerea vitezei;
•c) alegerea benzii de circulatie;
•d) selectarea directiei de mers;
8. Identificarea informatiilor utile anticiparii in trafic: in fata , in lateral , in spate ( oglinzi retrovizoare), despre:
•– drum si mediu;
•– autovehicul (tablou de bord, zgomote, etc);
•– participantii la trafic;
9. Utilizarea comenzilor:
•– folosirea comenzilor intuitiv , fara a le cauta cu privirea;
•– utilizarea comenzilor auxiliare in timpul conducerii autovehiculului;
•– coordonarea si cursivitatea miscarilor in timpul actionarii mai multor comenzi;
•– automatizarea acestor deprinderi;
10. Adaptarea vitezei la situatii din trafic, in functie de:
• – starea fizica si psihica ; propriile performante;
•– semnalizarea si reglementarile rutiere;
•– prezenta celorlalti participanti la trafic;
•– relief;
•– drum si trafic;
•– vizibilitate;
•– conditii meteo;
•– posibilitatile autovehiculului;
11. Alegerea benzii de circulatie:
• – rularea pe dreapta;
•– preselectarea si selectarea benzii de circulatie;
•– respectarea marcajelor
•– mentinerea traiectoriei;
•– importanta cunoasterii si respectarii destinatiei benzilor rezervate si speciale;
12. Distantele de siguranta:
•– aprecierea distantei fata de participantii la trafic in fata si in spate;
•– evaluarea distantelor laterale in momentul intersectarii sau depasirii unui alt vehicul;
•– aprecierea si importanta distantelor de securitate;
•– automatizarea pastrarii distantelor de siguranta, inclusiv in trafic intens si/sau aglomerat;
13. Intersectiile si schimbarea directiei de mers:
• – detectarea intersectiilor;
•– identificarea tipurilor de intersectii
•– evaluarea vizibilitatii;
•– avertizarea in caz de necesitate;
•– respectarea participantilor la trafic, vizibili sau nu;
•– luarea deciziilor in functie de regulile de circulatie;
•– pozitionarea autovehiculului, in functie de directia de urmat;
•– adaptarea vitezei, in functie de directia de urmat;
•– oprirea in caz de necesitate si avertizarea participantilor la trafic;
•– comunicarea propriilor intentii cu mijloacele de avetizare ale autovehiculului si eventual prin gesturi;
•importanta contactului vizual si a comunicarii vizuale;
•– anticiparea situatiilor in trafic pentru a nu se pune in dificultate sau pentru a nu jena paricipantii la trafic;
•– rolul semafoarelor, inclusiv celor coordonate;
•– actionarea hotarata si rapida in functie de decizia luata, pentru a nu jena sau surprinde partenerii de trafic si pentru a facilita actiunile legale ale acestora;
ETAPA 3; CIRCULATIA IN CONDITII DE TRAFIC NORMAL SI AGLOMERAT
14. Evaluarea distantelor si vitezelor:
•– identificarea diferitelor tipuri de autovehicule si recunoasterea performantelor de viteza si acceleratie;
•– aprecierea distantelor in functie de diverse indicii( indicatoare, marcaje, arbori, etc.);
•– cauzele evaluarii eronate a distantelor si vitezelor partenerilor la trafic ( conditii meteo, relief, etc);
•– evaluarea vitezei unui autovehicul, situat in fata sau in spate, in functie de viteza autovehiculului propriu;
•– aprecierea si adaptarea vitezei proprii in functie de situatii si indicii din trafic;
15; Evaluarea distantelor de oprire:
•– distanta parcursa intr o anumita perioada de timp,in functie de viteza;
•– timpul de reactie si factorii care l influenteaza ( varsta, oboseala, consumul de alcool si medicamente,etc)
•– timpul de franare si factorii care il influenteaza( viteza, aderenta, satrea tehnica a autovehiculului, etc;)
•– distanta de oprire( timpul de reactie si franare);
•– evaluarea distantei de oprire in diferite situatii;
•– oprirea autovehiculului ce ruleaza in viteza la punct fix;
16. Gabaritul autovehiculului:
•– cunoasterea cu exactitate a latimii a autovehiculului pentru:
a) circulatia in intersectii, la intalnirea cu alt vehicul si la depasire;
b) circulatia pe drumurile inguste si aglomerate;
c) garare si parcare;
•– cunoasterea cu exactitate a lungimii si inaltimii autovehiculului pentru:
a) mersul inapoi si parcarea;
b) circulatia intr o parcare;
c) virajul la stanga sau la dreapta;
d) circulatia sub poduri, in tunele si pasaje rutiere;
17. Oprirea si stationarea:
•– reglementari privind oprirea si stationarea;
•– oprirea si stationarea voluntara;
•– oprirea si stationarea obligatorie;
•– alegerea locului optim pentru imobilizarea autovehiculului;
•– alegerea modului de oprire a autovehiculului( paralel, oblic sau perpendicular);
•– avertizarea in cazul opririi si stationarii voluntare , involuntare sau obligatorii ( lumini de avarii, triunghiuri reflectorizante);
18. Circulatia prin intersectii, depasirea si situatia de a fi depasit:
• – reglementari la intersectarea cu alt vehicul;
•– reducerea vitezei si sesizarea intentiilor de deplasare a celorlalti participanti la trafic;
•– incadrarea pe benzi corespunzatoare cu directia de mers;
•– asigurarea la intrarea in intersectii si observarea fluxurilor de vehicule si pietoni in functie de ordinea intersectarii lor;
•– acordarea prioritatii in functie de reglementarea instituita in intersectie;
•– modul de depasire a autovehiculelor angajate in viraj la stanga;
•– manevre interzise in intersectie;
Tehnica efectuarii manevrei de depasire:
1.– observarea din timp a autovehiculului ce urmeaza sa fie depasit;
2.– asigurarea temeinica din fata , din spate si lateral; semnalizarea intentiei de depasire;
3.– hotararea momentului si decizia in executarea schimbarii directiei de mers si a depasirii;
4.– folosirea rezervei de putere a motorului;
5.– aprecierea vitezelor in raport cu autovehiculul depasit;
6.– alegerea unei trepte de viteza adecvate;
7.– aprecierea spatiului liber si a spatiului necesar;
8.– mentinerea unei distante laterale suficienta fata de autovehiculul depasit;
9.– asigurarea , semnalizarea si reintrarea in partea dreapta fara pericol;
Modul de comportare in situatia de a fi depasit:
1.– mentinerea directiei si a vitezei de mers;
2.– politetea rutiera, facilitarea efectuarii acestei manevre;
3.– comportamentul pe timpul noptii;
Atentionari speciale:
•– ezitari si renuntarea la depasire;
•– depasirea autovehiculelor lente si cu gabarit depasit;
•– cazurile de interzicere a depsirii; motivare;
19. Efectuarea virajelor:
•– reglementari cu privire la viraje ;
•– notiuni cu privire la franarea in viraj, energia cinetica, forta centrifuga;
•– asigurarea si semnalizarea intentiei de schimbare a directiei de mers;
•– evaluarea dificultatii unui viraj ( raza, profilul, vizibilitatea, starea carosabilului, etc);
•– adaptarea pozitiei in mers si traiectoriei in functie de dificultatile existente inainte, in timpul si dupa viraj;
•orientarea privirii;
•– modul de executare a schimbarii directiei de mers si a virajelor; adaptarea vitezei fara a jena participantii la trafic;
•– respectarea semnificatiei indicatoarelor, marcajelor; incadrarea corecta pentru scimbarea directiei de mers;
•– modul de inscriere si traiectoria in viraj, pozitia in timpul efectuarii acestuia, viteza si tehnica executiei;
•– schimbarea corecta si la timp a treptei de viteza; folosirea ambreiajului, acceleratiei si franei, manevrarea volanului;
•– corectarea unei decizii neadecvate; facilitarea actiunilor celorlalti participanti la trafic;
20. Comportarea fata de diverse categorii de participanti la trafic;
Cunoasterea particularitatilor diverselor categorii de participanti la trafic:
•– pietoni( copii, batrani, etc);
•– vehicule pe doua roti, lente si rapide;
•– vehicule lente si/sau de mare tonaj
•– vehicule pentru interventie rapida;
•– alte autovehicule ( ex: utilaje agricole, etc);
•– pericole generate de prezenta animalelor;
•– utilizarea si interpretarea mijloacelor de comunicare ( pozitia, avertizari, gesturi, etc );
21. Stabilirea itinerariului:
•– informarea asupra conditiilor unui traseu;
•– pregatirea unui itinerar;
•– stabilirea etapelor si a pauzelor intr o calatorie;
•– pregatirea unei calatorii in functie de conditiile meteo ;
22. Consecintele oboselii la volan:
• – semnele oboselii;
•– riscurile scaderii vigilentei;
•– semnele care preced somnul;
•– riscurile adormirii la volan;
•– oboseala influenteaza indeosebi soferii incepatori;
•– necesitatea odihnei inaintea si in timpul calatoriei;
•– importanta alimentatiei;
•– utilizarea corecta a instalatiei de climatizare a masinii;
Cunoastera efectelor consumului de alcool, medicamente, droguri.
Alcolemie. Ce este, cum se masoara.
Sanctiuni privind consumul de alcool.
Trebuie stiut ca alcoolul:
•– influenteaza indeosebi incepatorii;
•– influenteaza perceptia si mareste timpul de reactie;
•– diminueaza precizia, profunzimea si claritatea gesturilor;
•– contribuie la subestimarea pericolelor si riscurilor;
•– modifica atitudinile fata de participantii la trafic;
Atentionari speciale privind riscurile consumului combinat de alcool si medicamente.
Notiuni despre intoxicatii cu diverse produse.
Etapa 4; Cunoasterea situatiilor care implica dificultati particulare
23. Inscrierea intr-o circulatie rapida;
Integrarea rapida in circulatie:
•– la iesirea din curti, garajuri, ganguri;
•– la plecarea de pe loc, de langa bordura;
•– la intoarcerea intr-o intersectie;
•– la intrarea intr-o intersectie cu sens giratoriu;
•– la utilizarea unei benzi de accelerare;
Evaluarea corecta :
•– a distantelor si vitezelor celorlalti participanti la trafic;
•– a lungimii intervalelor dintre vehicule;
Utilizarea dispozitivelor de avertizare sonora si luminoasa in trafic.
Controlul vitezei propriului vehicul.
Utilizarea oglinzilor retrovizoare.
24. Conducerea in aglomeratii, in circulatie intensa:
•– identificarea planului localitatii;
•– alegerea si parcurgerea unui itinerariu;
•– traversarea trecerii pentru pietoni;
•– trecerea in apropierea unei statii pentru mijloace de transport in comun. Particularitati;
•– depasirea si intersectarea traiectoriei unui tramvai;
•– oprirea intr-o intersectie aglomerata;
•– recunoasterea prezentei vehiculelor oprite, a celor aflate pe doua randuri si depasirea lor;
•– detectarea indicilor care permit evitarea situatiilor periculoase din trafic, generate de ceilalti participanti la trafic.
Riscurile particulare ale micilor aglomeratii.
25. Conducerea pe un singur rand a vehiculelor:
•– alegerea benzii sau a randului. Mentinerea pe banda;
•– pastrarea distantelor de siguranta,in fata si in spate;
•– pregatirea schimbarii directiei de mers;
•– alegerea momentului depasirii vehiculelor mai lente;
•– observarea vehiculelor care ruleaza in spate;
•– evitarea schimbarii bruste de directie;
26. Adaptarea conducerii in situatii de vizibilitate si/sau aderenta redusa:
Conducerea pe timp de noapte.
Atentionari privind dificultatile vederii in crepuscul.
Riscurile provocate de intemperii.
•– adaptarea vitezei si a distantelor de siguranta in functie de vizibilitate;
•– utilizarea corecta a dispozitivelor de semnalizare si iluminare. Prevederi legale;
•– identificarea pietonilor si biciclistilor in trafic;
•-riscurile orbirii si evitarea acesteia;
•– reducerea vizibilitatii, provocata de ceata, ploaie abundenta, ninsoare deasa, etc;
•– reducerea vizibilitatii, provocata de configuratia drumului, de prezenta vegetatiei, a cladirilor, a lucrarilor, a vehiculelor, etc;
•– stropirea cu apa, baltoace, etc;
Conducerea in conditii de aderenta redusa.
•– riscurile de pierdere a aderentei in cazul carosabilului umed sau acoperit cu zapada, mazga sau polei;
•– adaptarea vitezei in functie de starea si natura drumului, in functie de conditiile atmosferice. Notiuni de baza in ce priveste controlul vehiculului in caz de derapare, acvaplanare, etc;
•– rolul pneurilor si a echipamentelor speciale;
27. Conducerea autovehiculului la munte
•– particularitati ale drumului de munte : declivitate accentuata, serpentine, latime insuficienta;
•– executarea manevrelor in concordanta cu starea si natura drumului. Prevederi legale in legatura cu panta, rampa, drumul ingustat, curbe deosebit de periculoase, etc;
•– frana de motor. Principii, mod de executare;
•– riscuri: incalzirea franelor, traversarea tunelelor, lipsa de vizibilitate,etc;
28. Notiuni privind intretinerea si depanarea autovehiculului
29. Notiuni privind comportamentul in caz de accident sau alte situatii de urgenta
Scoala auto amatori - Instructor auto autorizat / Profesor de legislatie rutiera Birzan Claudio
© 2011 :: Toate drepturile rezervate