Indicatoare rutiere

Descarcati fisierul Indicatoare rutiere

Deprinderea comenzilor

Plecarea de pe loc, oprirea, folosirea ambreiajului

Pentru pornirea de pe loc se procedeaza cu rabdare, dupa cum urmeaza:
1) Ne vom asigura si vom semnaliza Motorul fiind in functiune la ralanti (cca 850 rot/min), se apasa complet pedala ambreiajului.
2) Pentru mers inainte se introduce schimbatorul in treapta 1. Sub nici un motiv nu vom folosi in momentul pornirii, alta treapta de
demultiplicare. In treapta 1, rotile propulsoare aplica forta de propulsie cea mai mare. Pentru mers inapoi, schimbatorul se introduce in
marsarier.
3) Se elibereaza frana de mana.
4) Se apasa pedala de acceleratie, usor si egal, pe toata perioada pornirii. Turatia motorului in timpul pornirii trebuie sa fie de
cca. 2000 rot/min. Nu se va omite niciodata accelerarea inainte de pornire si pe tot timpul pornirii.
5) Se slabeste fara graba apasarea pedalei ambreiajului, ridicand piciorul stang, pana ce incepe pornirea, dupa care,
piciorul stang ramane cu pedala inaceasta pozitie de pornire, undeva la mijlocul cursei pedalei.
6) Se mentine aici pedala ambreiajului un timp (cca 3 secunde), pana porneste autoturismul. Daca la inceputul pornirii de pe loc
turatia tinde sa descreasca, mai trebuie apasata putin pedala de acceleratie pentru ca turatia motorului sa ramana constanta sau
chiar sa creasca.

7) dupa ce s-a imprimat autoturismului o miscare sigura, si s-a acumulat in scurt timp energie de miscare, se lasa libera pedala ambreiajului,
fara nici o graba, iar piciorul stang se plaseaza alaturi, in stanga pedalei. Ridicarea piciorului stang de pe pedala se face cu grija, pentru
a nu provoca neuniformitati in deplasarea autoturismului.
Totdeauna, cu un moment inainte de pornirea de pe loc a oricarui model de autoturism, motorul trebuie pregatit sa dezvolte putere,
deci trebuie apasata pedala de acceleratie continuu, tot timpul pornirii pentru ca motorul sa nu tinda a se opri, si nici macar a-si micsora
turatia din cauza efortului de pornire.

Pedala ambreiajului se foloseste numai in trei cazuri:
1) La pornirea de pe loc a autoturismului, eliberand progresiv pedala. Se va vedea pornirea.
2) La stapanirea autoturismului pentru deplasare foarte inceata, maiinceata decat se poate realiza in treapta 1 sau in marsarier,
adica in timpul unor manevre pe o suprafata in palier, cand maneta schimbatorului este in treapta 1 ori in marsarier. Comanda se face,
fie prin apasarea, ori prin eliberarea pedalei, in limite mici, undeva in zona mijlocului cursei pedalei, asa fel ca deplasarea autoturismului
sa fie atat de inceata, cat cere realizarea corecta a manevrei.
3) La orice manipulare a manetei schimbatorului, maneta care nu se comanda pana ce pedala ambreiajului nu este complet apasata.
Cum se vede, pentru fiecare scop de folosire, comanda pedalei se face altfel. Pe langa aceste trei cazuri, sa cunoastem o situatie atipica.
La oprirea din mers cu frana de serviciu, pedala de acceleratie nu este apasata.
Motorul franeaza. Inainte de momentul stoparii, se apasa complet pedala ambreiajului. Aceasta comanda asigura conducatorul ca motorul
nu se va opri odata cu autoturismul. Dar, apasarea pedalei ambreiajului, inainte de franare sau in cursul franarii este o greseala care
anuleaza efectul franei de motor. Precizarea este utila pentru a nu crede ca
franarea sau oprirea sunt conditionate de apasarea pedalei ambreiajului, chiar daca pornirea se comanda obligatoriu, eliberand pedala.
Scopul decuplarii ambreiajului in situatia descrisa aici, este, potrivit cu cazul 3, manipularea
manetei schimbatorului care se scoate la punctul mort dupa oprire. Alt scop este evitarea opririi motorului. Pe drumuri cu aderenta normala,
apasarea pedalei franei este comanda franarii. Pentru executarea celei mai importante comenzi de siguranta este necesara o deprindere adecvata.

Nu este permis:
1) sa se foloseasca pedala ambreiajului in alt scop, decat unul dintre cele mentionate mai sus.
Incepatorii, fiind in parcurs, si precipitandu-se a rezolva situatii surpriza, fac eroarea sa apese pedala, decupland ambreiajul, ceea ce
suprima frana de motor. Ei considera ca motorul nu trebuie sa mai actioneze catre inainte rotile propulsoare, dar pierd din vedere ca
daca piciorul drept ar apasa pedala franei, ar functiona si frana de motor. Eroarea devine o obisnuinta, periculoasa,
naiva care comanda de fapt eliberarea energiei de miscare si forteaza catre inainte autoturismul.
2) Alt scop pentru care nu se permite folosirea ambreiajului este incercarea de a regla viteza cu pedala lui de comanda,
cand schimbatorul este in una dintre treptele 2, 3, 4, 5, incercare ce ar putea deveni o greseala grava ca aceea aratata anterior.
3) Nu este normal sa se pozitioneze piciorul stang pe pedala, gata de actiune, maiinainte de momentul comandarii ambreiajului.
4) Nu este permisa apasarea pedalei cu piciorul drept
5) Nu este permis a cauta pedala cu privirea.
Conducatorul nu trebuie sa creada ca apasarea pedalei ambreiajului ajuta siguranta deplasarii, si potrivit acestei convingeri gresite,
sa tina piciorul stang la pedala.
Se poate intari afirmatia de mai sus aratand ca autoturismele echipate cu schimbator automat nu au pedala ambreiajului.

Plecarea in rampa

1) Conducatorul se asigura. In unele imprejurari trebuie sa semnalizeze.
2) Apasa pedala ambreiajului si introduce schimbatorul in treapta 1.
3) La pornirea de pe loc trebuie apasata pedala acceleratiei cu piciorul drept, pentru a mobiliza motorul sa dezvolte putere. In acest scop:

a) se trage mai intai maneta franei de mana, tinand-o in pozitia franat, se apasa butonul sigurantei continuu, pana cand maneta este eliberata total;
b) se elibereaza apoi pedala franei, iar autoturismul ramane franat, deoarece conducatorul tine maneta franei de mana trasa, cu mana dreapta;
c) se apasa pedala acceleratiei pentru ca motorul sa functioneze in turatie (cca 2000 rot/min).

4) Se elibereaza pedala ambreiajului, cate putin, pana scade turatia motorului, pentru ca acum trebuie sa inceapa propulsarea,
dar autoturismul este franat cu frana de mana. Pedala ambreiajului se mentine de acum, pentru un timp, in aceasta pozitie,
unde ambreiajul cupleaza partial motorul la transmisie. Pedala acceleratiei ramane mereu apasata.
5) Se elibereaza complet frana de mana, fara nici un reglaj, dupa care mana dreapta se pune pe volan.
Autoturismul porneste din loc, progresiv. Pedala ambreiajului ramane inca in aceiasi pozitie, sau se mai elibereaza foarte putin,
daca pornirea este prea inceata.
6) Dupa ce autoturismul capata o miscare sigura, castigand o oarecare energie de miscare
se elibereaza complet, cu grija, pedala ambreiajului. Apoi se accelereaza mai mult turatia motorului, marind valoarea vitezei autoturismului.
Exersand de cateva ori vom capata indemanare, iar comenzile aratate se vor succeda intr-un timp convenabil.

Greseli la pornirea in rampa:

– Lipsa asigurarii la pornire, sau a semnalizarii daca era necesara.
– Pornirea autoturismului inapoi, pe o distanta oricat de scurta.
– Oprirea motorului. La o pornire buna, nu ar trebui nici macar sa scada turatia.
– Accelerarea excesiva a motorului.
– Pornirea neuniforma, cu trepidatii (lipsa de rabdare cu comanda ambreiajului si accelerare insuficienta).

Parcarea cu fata

Autoturismul notat A trebuie parcat langa autoturismul B.
„Parcarea cu fata” se executa mergand numai inainte si cu viraj la dreapta. Pentru a parca in stanga se vireaza la stanga iar pozitionarea este asemanatoare.
Exersand, nu este voie sa facem corectii prin schimbarea mersului inainte cu marsarier.Modul de a nu schimba sensul mersului complica exercitiul,
asa cum se va vedea, dar se poate opri ori de cate ori este necesar a se analiza pozitia si a se modifica virajul.
Spatiul pe care urmeaza sa parcam nu poate avea o latime mai mica de 3 m, pentru ca dupa parcare se impune a fi suficient loc
la deschiderea usilor autoturismului A, atat in stanga, cat si in dreapta.

  • Va asigurati in oglinda din stanga pentru a efectua o bucla catre stanga , care incepe cu 3-4 locuri de parcare inaintea locului ales pentru a gara
    (10-12m).
  • Autoturismul A se aduce spre pozitia aratata in mergand astfel incat directia axei lui longitudinale sa fie perfect perpendiculara pe directia
    axelor autoturismului parcat, iar distanta dintre autoturismele A si B sa nu fie mai mica de 2,00 m (dar poate fi mai mare).
  • Va asigurati in oglinda din dreapta pentru a nu intra in coliziune cu alte vehicule care ar putea circula pe acea parte.
  • Cand oglinda din dreapta ajunge pe directia semnalizarii stanga al automobilului langa care parcati, manevrati vioi volanul maxim dreapta.
  • Cand automobilul dumneavoastra ajunge aproape perpendicular pe bordura parcarii indreptati rotile (in mers) 2 rotatii catre stanga,
    asa fel incat spita din mijloc (de la volan) sa fie orientata in jos.
  • Scoateti din viteza si eliberati ambreajul. Actionati cu putere frana de ajutor (mana), apoi eliberati frana de serviciu.

Parcarea laterala cu spatele

Opresti masina paralel cu masina din fata locului de parcare, astfel incat sa vezi coltul acesteia in geamul dreapta fata,
la o distanta de aprox. 30-50cm.
Mergi cu spatele paralel cu masina din dreapta pana cand, prin coltul din dreapta jos al geamului lateral-dreapta-spate,
vezi coltul stanga spate al masinii din dreapta. Cand ai ajuns acolo opresti.
Virezi maxim dreapta de volan.
Te asiguri temeinic dupa care te pui usor in miscare in marsarier pana cand montantul lateral (intre usi) al masinii tale
ajunge in dreptul extremitatii stanga spate a masinii din dreapta (masinile fac un unghi de aproximativ aproximativ 45o).
Cand ai ajuns acolo opresti.

Indrepti rotile si mergi in marsarier pana cand roata dreapta-fata a masinii tale ajunge in dreptul extremitatii stanga spate a
masinii din dreapta. Intre spatele masinii si bordura ramane o distanta de aproximativ un metru.Cand ai ajuns acolo opresti.
Virezi stanga maxim de volan si mergi in spate pana cand masina ajunge paralel cu bordura.

Scoala auto amatori - Instructor auto autorizat / Profesor de legislatie rutiera Birzan Claudio
© 2011 :: Toate drepturile rezervate