Ce iti poate cere examinatorul sa faci?
Fiecare dintre noi a auzit la un moment dat ca „cineva” care dadea examen pentru permis a picat la „traseu” pentru ca examinatorul i-a testat perspicacitatea de viitor sofer, indicandu-i sa faca o manevra care incalca o regula de circulatie. Manevra pe care candidatul a si efectuat-o, ca doar asa i s-a spus. Ei bine, trebuie sa stiti ca, potrivit prevederilor legale, examinatorii nici macar nu au dreptul de le cere candidatilor sa efectueze manevre care incalca regulile de circulatie. Despre asta si multe alte aspecte interesante ale probei practice de condus vorbim astazi.
Procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere este prevazuta in Ordinul Ministerului Administratiei si Internelor nr. 268/2010.
Procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere este prevazuta in Ordinul Ministerului Administratiei si Internelor nr. 268/2010.
Conform actului normativ, proba practica consta in efectuarea unor manevre practice de conducere a vehiculului pe drumurile publice sau in poligon. De asemenea, ordinul stabileste ca proba practica se poate desfasura atat in localitati, cat si in afara acestora, inclusiv dupa lasarea serii, urmarindu-se, in limita posibilitatilor, parcurgerea traseului in diferite conditii de densitate a traficului si cu treceri dintr-o zona de trafic in alta.
Proba practica se sustine numai cu examinatori atestati de catre Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).
„Acestia pot fi diferiti pentru fiecare dintre componentele probei practice”, precizeaza ordinul mentionat.
Durata probei este de minim 25 de minute, pentru categoria B, timp care nu include primirea candidatului, pregatirea vehiculului, verificarea tehnica a vehiculului privind siguranta circulatiei, manevrele speciale si anuntarea rezultatului probei.
Potrivit prevederilor, autoturismele utilizate la proba practica trebuie sa indeplineasca anumite conditii:
– sa fie dotate cu dubla comanda la pedalele de ambreiaj si frana, cu exceptia autovehiculelor cu transmisie automata, care se doteaza cu dubla comanda numai la pedala de frana;
– sa fie echipate cu oglinzi retrovizoare pentru candidat si examinator, iar pe caseta „SCOALA” sa fie afisata vizibil mentiunea „EXAMEN”;
– sa fie certificate de Registrul Auto Roman pentru utilizarea in procesul de pregatire practica a candidatilor desfasurat in unitati autorizate in vederea obtinerii permisului de conducere;
– sa aiba inspectia tehnica periodica valabila, efectuata in conditiile legii;
– sa fie echipate pentru conditii de iarna, atunci cand conditiile meteo o impun;
– sa fie asigurate pentru daune cauzate tertilor, respectiv persoanelor aflate in interiorul autovehiculului cu ocazia desfasurarii probei practice a examenului.
– sa fie echipate cu oglinzi retrovizoare pentru candidat si examinator, iar pe caseta „SCOALA” sa fie afisata vizibil mentiunea „EXAMEN”;
– sa fie certificate de Registrul Auto Roman pentru utilizarea in procesul de pregatire practica a candidatilor desfasurat in unitati autorizate in vederea obtinerii permisului de conducere;
– sa aiba inspectia tehnica periodica valabila, efectuata in conditiile legii;
– sa fie echipate pentru conditii de iarna, atunci cand conditiile meteo o impun;
– sa fie asigurate pentru daune cauzate tertilor, respectiv persoanelor aflate in interiorul autovehiculului cu ocazia desfasurarii probei practice a examenului.
In cazul in care nu este indeplinita vreuna dintre aceste conditii, autovehiculul nu poate fi utilizat la proba practica.
Cum sunt alese traseele?
Traseele folosite la proba practica se stabilesc de catre politia rutiera si sunt, de regula, altele decat cele folosite in procesul de instruire practica a cursantilor. Traseele trebuie sa fie stabilite astfel incat sa permita examinatorului aprecierea deprinderilor si aptitudinilor necesare conducerii in siguranta a unui autovehicul.
De asemenea, traseele trebuie sa permita parcurgerea unor trasee pe categorii diferite de drumuri care sa cuprinda: intersectii si jonctiuni, intersectii cu sens giratoriu, treceri la nivel cu calea ferata, statii de autobuz/tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborarea pantelor, zone cu circulatie intensa cu minimum doua benzi pe sens, piete aglomerate, zone cu siruri de vehicule parcate, iar circulatia sa fie reglementata prin semafoare, indicatoare si/sau marcaje rutiere.
Ce testeaza examinatorul pentru categoria B?
Ordinul MAI precizeaza ca aptitudinile si modul de comportare supuse testarii, specifice pentru categoria B sunt:
A. pregatirea si controlul vehiculului din punctul de vedere al sigurantei circulatiei:
Candidatii trebuie sa faca dovada capacitatii de a se pregati sa conduca in siguranta, prin respectarea urmatoarelor cerinte:
– sa controleze vizual starea anvelopelor, blocurilor de lumini/semnalizare fata/spate, catadioptrilor, precum si existenta trusei medicale, triunghiurilor reflectorizante si stingatorului de incendiu;
– sa verifice, prin intermediul aparaturii de bord sau al comenzilor autovehiculului, functionalitatea directiei, franei, instalatiei de ungere/racire, spalatorului de parbriz, luminilor, semnalizarii si avertizorului sonor;
– sa regleze scaunul si tetierele, daca este nevoie, pentru a obtine o pozitie corecta;
– sa regleze oglinzile retrovizoare si centurile de siguranta, daca este cazul;
– sa se asigure ca usile sunt inchise si sa elibereze frana de ajutor.
– sa verifice, prin intermediul aparaturii de bord sau al comenzilor autovehiculului, functionalitatea directiei, franei, instalatiei de ungere/racire, spalatorului de parbriz, luminilor, semnalizarii si avertizorului sonor;
– sa regleze scaunul si tetierele, daca este nevoie, pentru a obtine o pozitie corecta;
– sa regleze oglinzile retrovizoare si centurile de siguranta, daca este cazul;
– sa se asigure ca usile sunt inchise si sa elibereze frana de ajutor.
B. manevre speciale care trebuie testate in legatura cu siguranta circulatiei:
Examinatorul va testa, potrivit reglementarilor legale, modul de executare a cel putin doua manevre, dintre care o manevra de mers inapoi, dintre urmatoarele:
sa efectueze o manevra de mers inapoi, mentinand o traiectorie rectilinie, sau sa efectueze o manevra de mers inapoi cu un viraj la dreapta ori la stanga, in locuri amenajate sau unde exista posibilitatea;
sa faca o manevra de intoarcere;
sa parcheze vehiculul si sa se repuna in miscare dintr-un loc de stationare paralel, oblic sau perpendicular, mergand pe directia inainte ori inapoi, pe teren neted, in panta sau in rampa;
sa franeze pentru a opri cu precizie. Executarea unei opriri de urgenta este facultativa, stabileste Ordinul MAI citat.
sa faca o manevra de intoarcere;
sa parcheze vehiculul si sa se repuna in miscare dintr-un loc de stationare paralel, oblic sau perpendicular, mergand pe directia inainte ori inapoi, pe teren neted, in panta sau in rampa;
sa franeze pentru a opri cu precizie. Executarea unei opriri de urgenta este facultativa, stabileste Ordinul MAI citat.
C. comportamentul in traffic:
Candidatii trebuie sa efectueze in mod obligatoriu toate manevrele in situatii normale de trafic, in conditii de siguranta completa si cu precautiile necesare, astfel:
– sa paraseasca un loc de stationare, sa plece din nou dupa o oprire in trafic, sa iasa de pe un drum lateral;
– sa foloseasca drumuri drepte, sa intalneasca vehicule, inclusiv in pasaje inguste;
– sa abordeze curbe;
– sa patrunda si sa traverseze intersectii si jonctiuni;
– sa schimbe directia: sa vireze la dreapta sau la stanga, sa schimbe banda de circulatie;
– sa intre/sa iasa pe/de pe o autostrada sau o alta cale similara, daca este cazul; sa treaca de pe banda de accelerare/iesire pe banda de decelerare;
– sa depaseasca alte vehicule, obstacole, masini stationate, sa fie depasiti de alte vehicule, daca este cazul;
– sa respecte regulile instituite in zona amenajarilor rutiere speciale, daca este cazul: intersectii cu sens giratoriu, treceri la nivel, statii de autobuz/tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborarea pantelor, precum si circulatia in tunele;
– sa fie precauti si sa ia masurile de siguranta inainte de coborarea din vehicule;
– sa foloseasca drumuri drepte, sa intalneasca vehicule, inclusiv in pasaje inguste;
– sa abordeze curbe;
– sa patrunda si sa traverseze intersectii si jonctiuni;
– sa schimbe directia: sa vireze la dreapta sau la stanga, sa schimbe banda de circulatie;
– sa intre/sa iasa pe/de pe o autostrada sau o alta cale similara, daca este cazul; sa treaca de pe banda de accelerare/iesire pe banda de decelerare;
– sa depaseasca alte vehicule, obstacole, masini stationate, sa fie depasiti de alte vehicule, daca este cazul;
– sa respecte regulile instituite in zona amenajarilor rutiere speciale, daca este cazul: intersectii cu sens giratoriu, treceri la nivel, statii de autobuz/tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborarea pantelor, precum si circulatia in tunele;
– sa fie precauti si sa ia masurile de siguranta inainte de coborarea din vehicule;
Cum esti evaluat?
Neindeplinirea obligatiilor si neexecutarea corecta a manevrelor precizate anterior se penalizeaza de catre examinator prin consemnarea, pe fila „verso” a anexei la testul de examen, a literei „I” in casutele corespunzatoare regulii incalcate, ori de cate ori s-a constatat acea greseala.
Calculul punctelor de penalizare acumulate pentru fiecare regula incalcata se realizeaza prin inmultirea punctelor de penalizare cu numarul de greseli consemnate de examinator”, mentioneaza Ordinul MAI.
Pentru a trece proba practica, nu trebuie sa cumulezi mai mult de 20 de puncte de penalizare in timpul alocat probei practice.
Cand poate fi intrerupta proba practica?
Actul normativ citat prevede ca examenul practic poate fi intrerupt in cazul aparitiei unor conditii meteo rutiere nefavorabile, „determinate, de regula, de reducerea vizibilitatii sub 100 metri, caderi abundente de precipitatii, inundatii, furtuna ori viscol, urmand a fi reluata de indata ce conditiile de circulatie au revenit la ”normal”.
De asemenea, proba practica poate fi intrerupta si in cazul aparitiei unei defectiuni tehnice la autovehiculul de examen, examinatorul consemnand la rubrica „Mentiuni” din anexa la testul de examen ora si punctajul de penalizare acumulat de candidat pe timpul conducerii autovehiculului care s-a defectat. Proba practica se reia odata cu inlocuirea autovehiculului, examenul continuandu-se pana la indeplinirea cerintelor probei pentru categoria respectiva.
In situatia in care proba nu mai poate fi reluata in aceeasi zi, conform programului normal de lucru, candidatul se reprogrameaza in cel mai scurt timp posibil”, prevede Ordinul MAI pentru ambele situatii in care proba practica poate fi intrerupta.
In situatia in care proba nu mai poate fi reluata in aceeasi zi, conform programului normal de lucru, candidatul se reprogrameaza in cel mai scurt timp posibil”, prevede Ordinul MAI pentru ambele situatii in care proba practica poate fi intrerupta.
Ce obligatii au examinatorii?
Conform prevederilor legale, examinatorii au obligatia sa se comporte „civilizat” cu candidatii si sa nu le indice acestora efectuarea unor manevre care ar incalca regulile de circulatie sau semnalizarea rutiera. Mai mult, examinatorii nu trebuie sa se angajeze cu candidatii in discutii de alta natura decat cele legate de manevrele de condus.
De asemenea, examinatorii trebuie sa le explice candidatilor modul de desfasurare a probei si sa le comunice clar si din timp traseul ce urmeaza a fi parcurs.
In plus, examinatori sunt obligati sa asigure prezenta in vehicul cel putin a unui martor pe timpul examinarii fiecarui candidat.
Va doresc mult succes!